BABABARÁT JÁTSZÓHÁZ ÉS FEJLESZTŐKÖZPONT

KÖLYÖKPARK JÁTSZÓHÁZAK BUDAPESTEN ÉS VIDÉKEN

Menu
  • Árkád
    Zugló
  • Mammut
    Buda
  • Pólus
    Újpalota
  • Sárkány
    Kőbánya
  • ETELE
    Újbuda
  • Kecskemét
    Malom Központ
  • Nagykanizsa
    Kanizsa Centrum
  • Szeged
    Árkád
  • Veszprém
    TESCO Hipermarket
  • Szolnok
    Pelikán Bevásárló Központ

Mi a különbség a jó és a rossz játék között?

Óvári Andrea - fejlesztőpedagógus

Köztudott, hogy a gyermeki lét alapvető tevékenysége a játék.  A játék által fejlődik a gyermek észlelése, mozgása, gondolkodása, kreativitása, személyisége. A játék belső motiváció által indított tevékenység, ennek következtében a gyermek szabályozza tartalmát, intenzitását, kezdetét és végét. A gyermek belső motivációjából fakadó játék nem fárasztó számára.

A játék-tevékenység örömöt és egyfajta kielégülést okoz. Fontos megjegyezni, hogy a játék nem csupán a gyermekkorra jellemző, végigkíséri az embert egész élete során, természetesen a jellemző játékformák életkoronként változnak és az évek előrehaladtával az egyén egyre kevesebb időt tölt vele.

Jogosan vetődik fel a kérdés: Melyik életkorban mit vegyünk a gyermekünknek, és egyáltalán:

Mitől „jó”egy játék?

Nagyon fontos, hogy az életkornak megfelelő játékot válasszunk. Mindenkor az éppen fejlődő készségeket kell a játékokkal megtámogatni. A mozgások fejlődését kezdetben labdával, kismotorral, futóbiciklivel, később ugrálókötéllel, tollaslabdával ösztönözhetjük. A beszéd fejlődésekor mesekönyvekkel, játék-hangszerekkel segíthetünk, melyekkel ritmizálva a közösen énekelt-mondogatott versikéket ismételgethetjük.A szociális készségek fejlődésekor szerepjátékra alkalmas játékokat, a logikus gondolkodás fejlődése idején logikai és társas, vagy stratégiai játékokat választhatunk. Természetesen ez a felsorolás csak ötletszerű, a játékboltok zavarba-ejtően gazdag kínálata mellett nem is próbálkozhatok mással.

A második szempont, hogy a játék aktivitásra, gondolkodásra ösztönözzön. Adjon változatos lehetőséget a különböző készségek és a kreativitás fejlődésének.  A „ jó” játék  nem túlságosan konkrét.  Lehetőséget ad arra, hogy a gyermek változatosan, aktuális motivációjának megfelelően építse be az eszközt a játékába.  Láttam már gyerekeket nagyon kreatívan játszani környezetük mindennapi tárgyaival: bútorokkal, papírdobozokkal, párnákkal, takarókkal, szívószálakkal, kavicsokkal, gesztenyékkel, stb. Természetesen a boltban kapható játékoknak is meg van a maguk értéke.

Nehéz lenne ebben a cikkben felsorolni mindazokat, amelyek véleményem szerint jó szemléletűek, inkább kiragadnék néhány példát. A babák közül kisebb korban mindenképp a textil babákat részesíteném előnyben. Rendelkeznek mindazokkal a tulajdonságokkal, melyet egy babától elvárunk: bájos, kedves arcú, babusgatható, szerethető.

A konstrukciós játékok általában nagyon hasznosak. Jók a hagyományos fa és egyéb műanyag építőkockák és mai modernebb változatai is.  Az építőjátékok gyártói egyre több figurával és kiegészítővel igyekszenek a gyermekek vágyakozását felkelteni a termékeik iránt. Ami egyik szempontból izgalmasabbá teszi a játéktárgyat, más szempontból azonban csökkenti a gyermeki kreativitás lehetőségét.  Gondoljunk bele: a gyermekek általában csak azt az egy épületet, járművet, figurát alkotják meg belőle, amit az építési kalauz megmutat, pedig a gyártó eredeti gondolata éppen ennek ellenkezője volt: a színes elemek felhasználásával a variációs lehetőségeknek csak a gyermek kreativitása, vagy annak hiánya szabhat határt!  

Mi a különbség a jó és a rossz játék között?

Ezzel szemben a „rossz” játék túl konkrét.  Komplexitása miatt kevés aktivitás mellett is hosszasan leköti a gyermeket (nyomógombos villogó-zenélő játékok, okos-telefonon, tableten a gyerek által is könnyedén betölthető mesefilmek, elemes járművek, stb.)  Ebbe a csoportba sorolom a rajzfilmes mesehősöket formázó figurákat is, mert túlzott konkrétságuk miatt nem adnak lehetőséget a gyermeki fantázia szárnyalásának - általuk csak az adott mesék játszhatók el. Egy konkrét, filmbeli mesehős nem lehet egy szerepjáték során a vadász, vagy a királyfi, ahogy egy sellőlány sem helyettesíthető az anyuka a szerepébe.  Még tovább megyek: a szőke, csodás alakú babákat is a “rossz” játékok közé sorolom az előbb említett okok miatt, sőt nem is tartom igazi babának, hiszen semmit nem lehet vele játszani, amit egy valódi babával szokás. A babázás az anyai tevékenységek utánzásával segíti a kislányok nemi identitásának fejlődését.  A babát dédelgetjük, öltöztetjük, pelenkázzuk, etetjük, ringatjuk, elaltatjuk, babakocsiban tologatjuk, stb. Mindezt ővele nem lehet, hiszen egy felnőtt nőt mintáz, aki alakjával, ruháival, menő cuccaival pózol, mindezek mellett a gyermek ízlését és vágyait egy irreális, a valóságtól elrugaszkodott irányba tereli - megmérgezve ezzel a gyermeket a fogyasztói társadalom alapvető késztetésével: „Sohasem elegendő az, amivel rendelkezel. Ami nem a legújabb, az már nem elég jó és menő. Csak az tehet igazán boldoggá, ha mindig kielégíted legfrissebb aktuális vágyaidat.” 

A „rossz” játék monoton, fantáziátlan, testi és szellemi ellustulást eredményez, nem aktivizál, kevés lehetőséget ad a társas interakciókra. Ha ezeket a szempontokat figyelembe vesszük, magunk is könnyedén eldönthetjük, hogy az általunk kiválasztott játék melyik csoportba tartozik.

Végül felsorolok 10 játékot, mely véleményem szerint egyetlen gyerek-szobából sem hiányozhat: labda, baba, autó, építő kocka, ritmus-hangszerek, bábok, mesekönyvek, szerepjáték eszközei (főzős, boltos, szerelős, kalózos), kézműves eszközök, társas-játékok (+ sakk, kártya, logikai játékok). Az okos-telefont és a tabletet szándékosan nem említettem.

Még egy megjegyzés: nem elegendő, hogy gyermekünk jó játékokkal rendelkezzen. Tanítsuk is meg vele játszani! Ez közösen eltöltött időt, kellemes perceket eredményezhet az egész család számára.

Miért pont a KÖLYÖKPARK Játszóházak?

  • Mert a KÖLYÖKPARK speciális mozgás- és képességfejlesztő játékok rendszere 0-10 éves korig
  • Baba-mama szoba ingyenes szoptatási és pelenkázási lehetőséggel
  • Szakképzett gyermekmegőrzés felár nélkül
  • Kísérőknek ingyenes
  • Kiemelten fontos a higiénia.

Fedezd fel Játszóházainkat!

Szeretnél értesülni a jövőben a Kölyökpark eseményeiről, akcióiról, aktualitásairól? Most bekerülhetsz adatbázisunkba!

Gondolataink a gyermeknevelésről és a játékos mozgásfejlesztésről

Óvári Andrea fejlesztőpedagógus írásai

MI A KÜLÖNBSÉG A JÓ ÉS A ROSSZ JÁTÉK KÖZÖTT?

Köztudott, hogy a gyermeki lét alapvető tevékenysége a játék. A játék által fejlődik a gyermek észlelése, mozgása, gondolkodása, kreativitása, személyisége. A játék belső motiváció által indított tevékenység, ennek következtében a gyermek szabályozza tartalmát, intenzitását, kezdetét és végét. …

Jogosan vetődik fel a kérdés: Melyik életkorban mit vegyünk a gyermekünknek, és egyáltalán: Mitől „jó”egy játék?
OLVASD EL A TELJES CIKKET

GONDOLTA VOLNA, HOGY ÁTLAGOSAN CSUPÁN 7-8 PERCET BESZÉLGETÜNK GYERMEKEINKKEL NAPONTA?

Egy évekkel ezelőtt megjelent kutatás valóban ezt a megdöbbentő eredményt mutatta ki.

Jómagam első hallásra nagyon megdöbbentem és valójában nem is tartottam hitelesnek ezt a hírt. Mindenesetre elgondolkodtam a dolgon. Első körben saját családomat vettem górcső alá. Mivel én is két iskolás gyermeket nevelő, dolgozó szülő vagyok, a helyzetemet tipikusnak gondolva átgondoltam egy átlagos hétköznapunkat.
OLVASD EL A TELJES CIKKET

A TAKTILIS INGEREK JELENTŐSÉGE A GYERMEKI FEJLŐDÉSBEN

Már 20 évvel ezelőtti kutatások kimutatták, hogy a taktilis- érintéssel közvetített ingereknek nagyon jelentős szerepe van a csecsemők egészséges fejlődésében. Alapvetően az a csecsemő biztonságérzetéhez járulnak hozzá, segítik a harmonikus kötődési folyamatok kialakulását. A rendszeresen ölbe vett, babusgatott csecsemők nyugodtabbak, kevesebbet sírnak, kiegyensúlyozottabbak és jobban fejlődnek, mint akik nem részesülnek ebben a gondoskodásban.

Ezeknek az ingereknek hangsúlyozott a jelentősége koraszülötteknél.
OLVASD EL A TELJES CIKKET

MILYEN KÖVETKEZMÉNYE VAN, HA A GYERMEK MOZGÁSFEJLŐDÉSÉNEK FOLYAMATÁBÓL KIMARAD A KÚSZÁS? MIT TEHETÜNK?

A kúszás folyamata az emberi fejlődésben genetikailag kódolva van. Problémamentes fejődés esetén a csecsemők 6-9 hónapos koruk körül használják ezt a mozgásformát. Amennyiben a kúszás időben késik, vagy a kivitelezése eltér a megszokottól (nem minden végtag egyenlő intenzitással vesz részt a mozgásban, esetleg csak hátrafelé közlekedik), mindenképpen keressünk fel egy szakembert.

A cikkből kiderül, hova kell fordulni, mi a teendő ilyen esetben.
OLVASD EL A TELJES CIKKET

Árkád KÖLYÖKPARK Játszóház

Árkád Bevásárlóközpont
1106 Budapest, Örs vezér tere 25/A
I. emeleten a mozgójárdánál
Tel: 06-1/434-8654; 06-70/391-1484

Mammut KÖLYÖKPARK Játszóház

Mammut II. Bevásárlóközpont
1024 Budapest, Lövőház u.1-5.
Tel: 06-1/345-8512; 06-70/391-1482

Pólus KÖLYÖKPARK Játszóház

Pólus Center
1152 Budapest, Szentmihályi u.131.
Tel: 06-70/391-1483

Sárkány KÖLYÖKPARK Játszóház

Sárkány Center
1183 Budapest, Gyömrői út 79-83.
Tel: 06-1/291-1898; 06-70/418-5042

Etele KÖLYÖKPARK Játszóház

ETELE Pláza
1119 Budapest, Hadak útja 1.
Tel: 06-70/558-6658

Kecskemét KÖLYÖKPARK Játszóház

Malom Központ
6000 Kecskemét, Korona u.2.
Tel: 06-76/321-115; 06-70/317-1810

Nagykanizsa KÖLYÖKPARK Játszóház

Kanizsa Centrum
8800 Nagykanizsa, Táborhely út 4.
Tel: 06-93/318-215; 06-70/418-5044

Szeged KÖLYÖKPARK Játszóház

Szeged Árkád Bevásárlóközpont
6724 Szeged, Londoni krt.3.
Tel: 06-62/996-888; 06-30/494-7268

Veszprém KÖLYÖKPARK Játszóház

Veszprém TESCO Hipermarket
8200 Veszprém, Külső-Kádártai utca 3.
Tel: 06-70/622-7085

Szolnok KÖLYÖKPARK JÁTSZÓHÁZ

Pelikán bevásárló központ I.Emelet
5000 Szolnok Ady Endre út 15.
Tel: 06-70/675-6960

KÖLYÖKPARK Játszóház és Fejlesztőközpont | www.kolyokpark.hu | info@kolyokpark.hu | Facebook
COPYRIGHT 2015 kolyokpark.hu | Minden jog fenntartva.
Top
govawajo

Indulás előtt zártkörű rendezvényekről érdeklődj telefonon!

x